Звароты грамадзян і юрыдычных асоб
З 2 студзеня 2023 года ў сувязі з уступленнем змяненняў у Закон Рэспублікі Беларусь ад 18.07.2011 № 300-З "Аб зваротах грамадзян і юрыдычных асоб" (у рэд. Закона Рэспублікі Беларусь ад 17.07.2023 № 284-З) змяняецца парадак падачы электронных зваротаў. Фізічныя і юрыдычныя асобы рэалізуюць права на падачу электронных зваротаў толькі праз дзяржаўную адзіную (інтэграваную) рэспубліканскую інфармацыйную сістэму ўліку і апрацоўкі зваротаў грамадзян і юрыдычных асоб (https://обращения.бел).
Патрабаванні да зваротаў
Звароты выкладаюцца на беларускай ці рускай мове.
Пісьмовыя звароты грамадзян павінны змяшчаць:
- назву і (або) адрас арганізацыі або пасаду і (або) прозвішча, уласнае імя, імя па бацьку (калі такое ёсць) або ініцыялы асобы, якім накіроўваецца зварот;
- прозвішча, уласнае імя, імя па бацьку (калі такое ёсць) або ініцыялы грамадзяніна, адрас яго месца жыхарства (месца знаходжання);
- выклад сутнасці звароту;
- асабісты подпіс грамадзяніна (грамадзян).
Пісьмовыя звароты юрыдычных асоб павінны змяшчаць:
- назву і (або) адрас арганізацыі або пасаду і (або) прозвішча, уласнае імя, імя па бацьку (калі такое ёсць) або ініцыялы асобы, якім накіроўваецца зварот;
- поўную назву юрыдычнай асобы і яе месца знаходжання;
- выклад сутнасці звароту;
- прозвішча, уласнае імя, імя па бацьку (калі такое ёсць) або ініцыялы кіраўніка або асобы, упаўнаважанай ва ўстаноўленым парадку падпісваць звароты;
- асабісты подпіс кіраўніка або асобы, упаўнаважанай ва ўстаноўленым парадку падпісваць звароты, завераны пячаткай юрыдычнай асобы.
Да зваротаў, якія падаюцца прадстаўнікамі заяўнікоў, дадаюцца дакументы, якія пацвярджаюць іх паўнамоцтвы.
Звароты павінны быць разгледжаны не пазней за 15 дзён, а звароты, якія патрабуюць дадатковага вывучэння і праверкі - не пазней за адзін месяц, калі іншы тэрмін не ўстаноўлены заканадаўчымі актамі. У выпадку, калі для вырашэння выкладзеных у зваротах пытанняў неабходны здзяйсненне пэўных дзеянняў (выкананне работ, аказанне паслуг), атрыманне інфармацыі з замежнай дзяржавы ў тэрміны, якія перавышаюць месячны тэрмін, заяўнікам у тэрмін не пазней за адзін месяц з дня, наступнага за днём паступлення зваротаў, накіроўваецца пісьмовае апавяшчэнне аб прычынах перавышэння месячнага тэрміну і тэрмінах здзяйснення такіх дзеянняў (выканання работ, аказання паслуг) або тэрмінах разгляду зваротаў па сутнасці.
Звароты лічацца разгледжанымі, калі разгледжаны ўсе выкладзеныя ў іх пытанні, прыняты належныя меры па абароне, забеспячэнні рэалізацыі, аднаўленні правоў, свабод і (або) законных інтарэсаў заяўнікоў і ім накіраваны пісьмовыя адказы.
Пакіданне зваротаў без разгляду па сутнасці
1. Пісьмовыя звароты могуць быць пакінуты без разгляду па сутнасці, калі:
- звароты не адпавядаюць патрабаванням, устаноўленым пунктамі 1-6 артыкула 12 гэтага Закона, патрабаванням, устаноўленым заканадаўствам аб канстытуцыйным судаводстве;
- звароты падлягаюць разгляду ў адпаведнасці з заканадаўствам аб канстытуцыйным судаводстве, грамадзянскім, грамадзянскім працэсуальным, гаспадарчым працэсуальным, крымінальна-працэсуальным заканадаўствам, заканадаўствам, якое вызначае парадак адміністрацыйнага працэсу, заканадаўствам аб адміністрацыйных працэдурах, звароты з'яўляюцца зваротамі работніка да наймальніка або ў адпаведнасці з заканадаўчымі актамі ўстаноўлены іншы парадак падачы і разгляду такіх зваротаў;
- звароты змяшчаюць пытанні, вырашэнне якіх не адносіцца да кампетэнцыі арганізацыі, у якую яны паступілі, у тым ліку калі заўвагі і (або) прапановы, унесеныя ў кнігу заўваг і прапаноў, не адносяцца да дзейнасці гэтай арганізацыі, індывідуальнага прадпрымальніка, не датычацца якасці рэалізуемых тавараў, выкананых работ, аказваемых паслуг;
- прапушчаны без уважлівай прычыны тэрмін падачы скаргі;
- заяўніком пададзены паўторны зварот, у тым ліку ўнесены ў кнігу заўваг і прапаноў, і ў ім не змяшчаюцца новыя абставіны, якія маюць значэнне для разгляду звароту па сутнасці;
- з заяўніком спынена перапіска па выкладзеных у звароце пытаннях;
- звароты змяшчаюць пагрозы жыццю, здароўю і маёмасці, прымушэнне да ўчынення супрацьпраўнага дзеяння або заяўнік іншым спосабам злоўжывае правам на зварот.
2. Вусныя звароты могуць быць пакінуты без разгляду па сутнасці, калі:
- не прад'яўлены дакументы, якія пацвярджаюць асобу заяўнікоў, іх прадстаўнікоў, а таксама дакументы, якія пацвярджаюць паўнамоцтвы прадстаўнікоў заяўнікоў;
- звароты змяшчаюць пытанні, вырашэнне якіх не адносіцца да кампетэнцыі арганізацыі, у якой праводзіцца асабісты прыём;
- заяўніку ўжо быў дадзены вычарпальны адказ на пытанні, якія яго цікавяць, або перапіска з гэтым заяўніком па такіх пытаннях была спынена;
- заяўнік у ходзе асабістага прыёму дапускае ўжыванне нецэнзурных або абразлівых слоў або выразаў;
- заяўнік прымяняе тэхнічныя сродкі (аўдыё- і відэазапіс, кіна- і фотаздымку) без згоды службовай асобы, якая праводзіць асабісты прыём, і адмаўляецца спыніць іх прымяненне;
- звароты змяшчаюць пагрозы жыццю, здароўю і маёмасці, прымушэнне да ўчынення супрацьпраўнага дзеяння або заяўнік іншым спосабам злоўжывае правам на зварот.
3. Рашэнне аб пакіданні пісьмовага звароту без разгляду па сутнасці прымаюць кіраўнік арганізацыі, індывідуальны прадпрымальнік, да якіх паступіў зварот, або ўпаўнаважаная імі службовая асоба.
4. Пры пакіданні пісьмовага звароту без разгляду па сутнасці, за выключэннем выпадкаў, прадугледжаных абзацам сёмым пункта 1 гэтага артыкула, артыкулам 23, часткай чацвёртай пункта 1 артыкула 24 гэтага Закона, заяўніку на працягу пяці працоўных дзён пісьмова паведамляецца аб пакіданні звароту без разгляду па сутнасці з указаннем прычын прыняцця такога рашэння і яму вяртаюцца арыгіналы дакументаў, прыкладзеных да звароту.
У выпадках, прадугледжаных абзацамі трэцім і чацвёртым пункта 1 гэтага артыкула, за выключэннем выпадку, прадугледжанага часткай чацвёртай пункта 1 артыкула 24 гэтага Закона, заяўнікам таксама тлумачыцца, у якую арганізацыю і ў якім парадку трэба звярнуцца для вырашэння пытанняў, выкладзеных у зваротах.
5. Рашэнне аб пакіданні вуснага звароту, выкладзенага ў ходзе асабістага прыёму, без разгляду па сутнасці аб'яўляецца заяўніку ў ходзе гэтага прыёму службовай асобай, якая праводзіць асабісты прыём, з указаннем прычын прыняцця такога рашэння.
Кніга заўваг і прапаноў знаходзіцца ў групе кадравай і прававой работы каб. 313
Кніга выдаецца па першым патрабаванні грамадзяніна. Забараняецца патрабаваць ад грамадзяніна прад'яўлення дакументаў, якія сведчаць асобу, або тлумачэнні прычын, якія выклікалі неабходнасць унясення заўвагі і (або) прапановы. (п. 2 гл. 1 Палажэння аб парадку, выдачы, вядзення і захоўвання кнігі заўваг і прапаноў) Пастановы Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 16.03.2005 № 285 “Аб некаторых пытаннях арганізацыі работы з кнігай заўваг і прапаноў і ўнясенні змяненняў і дапаўнення ў некаторыя Пастановы Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь").
Накіраваць ліст у адрас рэспубліканскага даччынага ўнітарнага прадпрыемства "Беларускі дарожны навукова-даследчы інстытут "БелдарНДІ" (Дзяржаўнае прадпрыемства "БелдарНДІ") можна па адрасе: 4-ы Загарадны зав., 60, 220073, г. Мінск, Рэспубліка Беларусь.
Вышэйшай арганізацыяй з'яўляецца РУП "Белдарцэнтр"
Адрас: г. Мінск, зав. Дамашэўскі, 11, індэкс 220036
Рэжым работы:
Пн.-чц.: з 8.30 да 17.30, абедзенны перапынак з 13.00 да 13.45
Пт.: з 8.30 да 16.15, абедзенны перапынак з 13.00 да 13.45
Вышэйстаячым дзяржаўным органам з'яўляецца Міністэрства транспарту і камунікацый Рэспублікі Беларусь
Адрас: г. Мінск, вул. Чычэрына, 21, індэкс 220029
Рэжым работы:
Пн.-пт.: з 9.00 да 18.00, абедзенны перапынак з 13.00 да 14.00